Министерство образования Республики Беларусь
Управление по образованию Полоцкого районного исполнительного комитета
Государственное учреждение образования
Шпаковщинская базовая школа Полоцкого района
Я ВЕДАЮ
(інтэлектуальная гульня для вучняў 5 – 9 класаў)
Мэта: пашырыць веды вучняў па беларускай мове і літаратуры; стварыць умовы для іх пазнавальнай дзейнасці; развіваць вобразнае і аналітычнае мысленне, лідарскія якасці ўдзельнікаў інтэлектуальнага спаборніцтва.
Умовы гульні: аналаг тэлевізійнай версіі на “Беларусь 1”.
Ход мерапрыемства
І тур
Умовы тура. Удзельнікам прапануецца 12 пытанняў з варыянтамі адказаў “так / не”. Выбар робіццца за сем секунд. Кожны правільны адказ прыносіць удзельніку адзін бал.
Журы падлічвае балы. У другі тур пераходзяць восем удзельнікаў з найбольшай колькасцю балаў.Музычна паўза.
ІІ тур
Умовы тура. Задаюцца пытанні з трыма варыянтамі адказаў, з якіх толькі адзін правільны. Выбар робіцца за дзесяць секунд. Кожны правільны адказ прыносіць удзельніку два балы.
Адказ: 3.
Адказ: 3.
Адказ: 1.
Адказ: 1.
Адказ: 3.
Адказ: 3. Апалон – грэчаскі бог, астатнія – рымскія.
Адказ: 1.
Адказ: 1.
Адказ: 2.
Адказ: 2.
Журы падлічвае балы. У трэці тур пераходзяць чацвёра ўдзельнікаў з найбольшай колькасцю балаў.Музычна паўза.
ІІІ тур
Умовы тура. Права адказу даецца самаму хуткаму. Калі той памыляецца, права пераходзіць да іншага і г.д. Кожны правільны адказ прыносіць удзельніку адзін бал.
Журы падлічвае балы. У чацвёрты тур пераходзяць двое ўдзельнікаў з найбольшай колькасцю балаў. Музычна паўза.
ІV тур
Умовы тура. Лідар трэцяга тура выбірае катэгорыю. Калі адказвае правільна, яму залічваецца 4 балы; калі няправільна, адказвае другі ўдзельнік, якому залічваецца два балы.
Пісьменнікі |
Мастацкія тропы
|
Перыфраза
|
Часціны мовы |
Фанетыка |
Загадкі |
Жанры
|
Святы
|
Стопы |
Лексіка |
Псеўданімы |
Вырабы |
Журы ўзнагароджвае пераможцу.
Я ВЕДАЮ
І тур
Даць адказ словам “так ці не”.
ІІ тур
Выбраць адзін варыянт з адказаў.
ІІІ тур
Упісаць правільны адказ словам.
свернуть
ПАДАРОЖЖА ПА КРАІНЕ
“ВУСНАЯ НАРОДНАЯ ТВОРЧАСЦЬ”
( урок у 5 класе)
Мэты: садзейнічаць падагульненню і сістэматызацыі ведаў па тэме “Вусная народная творчасць”; спрыяць развіццю маўлення вучняў, узбагачаць іх слоўнікавы запас; спрыяць выхаванню павагі да народнай спадчыны, пачуцця нацыянальнай годнасці і гонару за свой народ.
Форма: урок-падарожжа.
Тып урока: падагульнення і сістэматызацыі ведаў.
Ход урока
Станцыя пытанняў
Станцыя казак
Пазнайце казку па эпізодзе.
Багаты выйшаў наперад:
Аднавіце кампазіцыю казкі “Залаты птах”.
(1-3, 2-1, 3-2, 4-4, 5-6, 6-5)
Станцыя загадак
Разгадаць загадкі.
Прымяркуйце адгадкі да загадак (правядзіце лініі).
Без ног бяжыць, без вачэй глядзіць. Дождж.
Зялёная, а не луг, белая, а не снег. Вада.
Ішоў даўгавяз – у зямлю ўвяз. Бяроза.
Не хворая, а ўсё стогне. Ноч.
Прыйшла чорная карова, усіх людзей пабарола. Свіння.
Станцыя фізкультхвілінкі
Бураціна пацягнуўся,
Раз – нагнуўся,
Два – нагнуўся.
Рукі ўбок хлапчук развёў,
Ключык, пэўна, не знайшоў.
Ты на дыбачкі ўставай,
Гэты ключык забірай.
Станцыя прыказак
Завяршыце прыказкі, падабраўшы адпаведную канцоўку з падказак.
Пачатак прыказкі |
Падказкі |
1.Адзін з сошкай… |
А. …дзесяць пацее. |
2.Адзін сыцее… |
Б. …а за грошы шчасця не купіш. |
3.Хто людзям не верыць… |
В. …той і свайго не мае. |
4.Хто ў бядзе не быў… |
Г. …а жыць вучыць. |
5.Без шчасця не будзе багацця… |
Д. …той сабе веры не дасць. |
6.Сёння зробіш… |
Е. …а справу сёння давядзі. |
7.Сон на заўтра адкладзі… |
Ё. …той сапраўдных прыяцеляў не мае. |
8.Хто не шануе чужога… |
Ж. …заўтра як знойдзеш. |
9.Старасць слабая на ногі… |
З. …а сямёра з ложкай. |
1 –З, 2 –А, 3 – Д, 4 – Ё, 5 – Б, 6 – Ж, 7 – Е, 8 – В, 9 – Г.
Станцыя прыкмет і павер’яў
Станцыя крыжаванкі.
|
1 |
|
2 |
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
свернуть
ГУЛЬНЯ “ГАВОРЫМ ПА-БЕЛАРУСКУ” ДЛЯ ВУЧНЯЎ 5-9 КЛАСАЎ
Мэта: выхоўваць у вучняў патрыятычную самасвядомасць і грамадзянскую культуру, павагу і пачуццё любові да роднай мовы, ствараць умовы для творчай і сацыяльнай самарэалізацыі кожнага з дзяцей.
Задачы: фарміраваць уяўленне пра духоўныя каштоўнасці і іх ролю ў жыцці чалавека; развіццё моўнай чуйнасці, цікавасці да вывучэння беларускай мовы; выяўленне і падтрымка творчага патэнцыялу кожнага вучня.
Ход мерапрыемства
Першы вядучы.
Прывітанне вам, гульцы –
І дзяўчаты, і хлапцы.
Гледачоў усіх вітаю,
Добра бавіць час жадаю.
Вам, гульцы, пабольш адказаў,
Ды парупцеся ўсе разам!
І, як песня жаўрукова,
Будзе вечнай наша мова.
Другі вядучы. Сёння ў свеце шмат цудоўных моў. Адны з іх вабяць сваёй прыгажосцю і непаўторнасцю, другія – мілагучнасцю. Але ў кожнага чалавека ёсць толькі адна мова, якая завецца роднай. Менавіта на гэтай мове ён размаўляе з роднымі, сябрамі, знаёмымі. І вельмі дрэнна, калі чалавек пачынае забывацца на сваю мову, не шануе яе.
Першы вядучы. Вельмі важна шанаваць і вывучаць мову свайг1 народа. Сёння ў нас ёсць магчымасць паглыбіць уласныя веды, падвысіць моўны ўзровень. Прапануем гэта зрабіць у час гульні “Гаворым па-беларуску”.
Раўнд І. Гульня з гледачамі.
Назавіце словы-назоўнікі на літару Л. Перамагае той, хто назаве апошняе слова.
Раўнд ІІ. Інтэлектуальная азбука.
Неабходна прыгадаць прадмет або з’яву на кожную літару алфавіта. Перамагае той, хто першы назаве слова на літару я.
Другі вядучы.
Ад дзядоў і прашчураў засталася спадчына,
Як сівой гісторыі сляды,
Слых, пачуцці лашчыла мова наша матчына
І жыла. І будзе жыць заўжды.
І Скарыны слыннага, і Купалы ўдумнага
Словы – залатыя каласы,
Словы векапомныя, вабныя, чароўныя –
Гэта нашай праўды галасы.
Ад дзядоў і прашчураў засталася спадчына…
Мова беларуская жыве,
Нібы сонца яснае, вечна непагаснае
Ў неабсяжнай неба сіняве. (А.Дзеружынскі “Спадчына”)
Раўнд ІІІ. Перакладчык.
Перакласці словы і словазлучэнні на беларускую мову.
Овощи, пища, жареный картофель, оладьи из картофеля; дайте, пожалуйста, ломтик хлеба; всегда желайте приятного аппетита; лакомство, карандаш, варёное яйцо, вкусный завтрак, черника, ежевика, клюква.
Адказы: агародніна, ежа, смажаная бульба, дранікі, дайце, калі ласка, скібачку хлеба, заўсёды жадайце прыемнага апетыту (смачна есці), ласунак, аловак, варанае яйка, смачны сняданак, чарніцы, ажыны, журавіны.
Першы вядучы.
Ты расы самай чыстай чысцей,
Ты крыніц самых звонкіх званчэй,
Наша простае, шчырае слова –
Беларуская родная мова.
Нізашто лепш не скажаш ніколі,
Лепш не выкажашрадасці, болю
У адзіным, адным толькі слове,
Як на мове сваёй, любай мове. (А.Дзеружынскі “Беларуская мова”)
Раўнд ІY.Тлумачальнік.
Аметыст:
Аплік:
Буклі:
Бурун:
Грабар:
Гарбар:
Другі вядучы.
Я – беларус, і мову гэту
Да скону дзён мне берагчы.
У ёй жа для пазнання свету
Усе патрэбныя ключы.
Як лёгкім кісларод, заўсёды
Яна патрэбная так мне.
У ёй залог маёй свабоды,
З чаго і радасць удвайне. ( А.Нафрановіч.)
Раўнд Y. Грані слова.
Растлумачыць значэнне фразеалагізма.
У адзін міг – вельмі хутка.
Пускаць пыл у вочы – падманваць.
Кляваць носам – драмаць.
Губы надзьмуць – пакрыўдзіцца.
Зарубіць на носе - запомніць.
Рабіць выгляд – прыкідвацца.
Разводзіць рукамі – здзіўляцца.
Душа ў душу – дружна.
Ні свет ні зара – рана.
Пусціць у ход – прымяніць.
За дзедам шведам – вельмі даўно.
Гады ў рады – рэдка.
Як мокрае гарыць – марудна.
Кінуць слова – загаварыць.
Раўнд YІ. Паэтычны радок.
Прадоўжыць радкі, назваць аўтара і твор.
Каб любіць Беларусь нашу мілую,
Трэба ў розных краях пабываць.
Разумею цяпер, чаму з выраю… (А.Ставер. “Жураўлі на Палессе ляцяць”)
Было ў салдата два полі,
Поле, дзе кветкі ірваў,
Бегаў з сябрамі на волі,
І поле, дзе ён ваяваў.(А.Вярцінскі. “Два полі”)
Першы вядучы.
Прад табой – старонкі кніг
З мілым, любым, родным словам,
Так бруіцца наша мова –
Мова прадзедаў тваіх.
Кніга ж – мудрасці глыток,
Палюбі яе спачатку,
І засвоіш ты, дзіцятка,
Што яна – да ведаў крок. (К.Жук)
Другі вядучы. Хацелася б, каб наша слова жыло шмат стагоддзяў, радавала сваёй мілагучнасцю і прыгажосцю новыя пакаленні. Няхай льецца беларуская мова з радыё, тэлеэкранаў, упрыгожвае старонкі газет і кніг, гучыць на вуліцах і ў розных установах.
Першы вядучы. Ведайце, што найлепшы ваш твар, вопратка ваша, душа ваша – родная мова. Гаварыце па-беларуску, бо заўтра наша мова вам, вашым дзецям і ўнукам стане неабходнай. Размаўляйце па-нашаму, каб людзі бачылі вашу вернасць сваёй мове. Размаўляйце з прыветнай усмешкай, з пяшчотай на вуснах – іншыя захочуць адказаць вам тым жа.
Другі вядучы. І не саромцеся недасканалай гаворкі. Мова- жывая тканка, прырастае там, дзе крынічыць людское жаданне. Ведайце: учора вы яшчэ не гаварылі па-беларуску, сёння размаўляеце на “трасянцы”, а заўтра будзеце гаварыць на чыстай літаратурнай мове. Гаварыце па-беларуску самі і разам з намі.
Падвядзенне вынікаў гульні.
свернуть
ПЛАН-КАНСПЕКТ УРОКА
Дата ____________ Клас _______
СТРУКТУРА ЎРОКА
Тэма: Аркадзь Куляшоў. Жыццёвы і творчы шлях паэта.
Тып: урок вывучэння новага матэрыялу.
Мэта: пазнаёміць з асноўнымі фактамі жыццёвага і творчага шляху А.Куляшова.
ЗАДАЧЫ ЎРОКА
Абсталяванне: партрэт А.Куляшова; выстава яго кніг; вучэбны дапаможнік па беларускай літаратуры для 10 класа (2016); прэзентацыя “Дарогамі А.Куляшова”; запіс песень “Алеся” і “Балада пра маці” ў выкананні ВІА “Песняры”.
Эпіграф: …Я ўпарты, не кіну пачатае справы,
Каменне крышу,
Разграбаю пяскі,
Пад кпіны аматараў лёгкае славы
Капаю рэчышча ўласнай ракі.
А.Куляшоў “Мая Бесядзь”.
ХОД УРОКА
Гучыць песня “Алеся” ў выкананні ВІА “Песняры”.
Настаўнік. Аркадзь Куляшоў – адзін з класікаў беларускай літаратуры. Творчасцю паэта захаплялася і захапляецца не адно пакаленне чытачоў не толькі ў Беларусі. Яго таленту здзіўляліся рускія і ўкраінцы, палякі і балгары. Паэзія А.Куляшова ўзнёслая і вобразная, філасофская і інтэлектуальная. Лірычны герой паэта цікавіцца жыццём ва ўсіх яго праявах і цяжкасцях.
Сёння на ўроку, пазнаёміўшыся з асноўнымі фактамі жыццёвага шляху А.Куляшова, мы павінны даць адказ на наступныя пытанні: што найбольш паўплывала на фарміраванне будучага паэта; як час і акружэнне юнака адбіліся на яго паэзіі; чым адметныя ваенныя гады ў жыцці і творчасці А.Куляшова; чым займаецца паэт пасля вайны.
Настаўнік. Пасля прагляду прэзентацыі ў вашай табліцы засталіся так званыя “белыя плямы”. Зараз вы самастойна папрацуеце з падручнікам і іх ліквідуеце. (Самастойная праца з вучэбным дапаможнікам па беларускай літаратуры для 10 класа (2016), с.136-139).
Настаўнік. А цяпер мы з вамі крыху адпачнём. Сядзьце як вам зручней, закрыйце вочы і проста паслухайце запіс песні “Балада пра маці” ў выкананні ансамбля “Песняры”. (Пасля праслухоўвання вучні дзеляцца сваімі ўражаннямі.)
Настаўнік. На працягу ўрока мы з вамі пазнаёміліся з асноўнымі фактамі жыццёвага і творчага шляху А.Куляшова, асэнсавалі творчую спадчыну паэта, самастойна папрацавалі. Вынік вашай работы – табліца, карыстаючыся якой мы яшчэ раз пройдземся жыццёвымі дарогамі паэта. (Клас дзеліцца на групы, кожная атрымлівае тэму выступлення: даваеннае жыццё А.Куляшова; гады вайны; пасляваенны перыяд. Выступленні заслухоўваюцца, дапаўняюцца па неабходнасці.)
Настаўнік. Аркадзь Куляшоў – чалавек, на лёс якога выпала шмат цяжкіх выпрабаванняў. Ён з’яўляецца гонарам і славай айчыннай літратуры. Колькі б не прайшло гадоў, з імем Аркадзя Куляшова заўсёды будзе паўставаць вобраз паэта магутнай велічыні. І гэта магутнасць увасобілася ў любові да роднай зямлі, да роднага краю, у светлым лірызме, у стойкасці асобы, смеласці публіцыста, неўтаймаванасці жыццялюба, таленавітасці перакладчыка. Яго імя і творчасць прайшлі выпрабаванні часам, вайной і набылі неўміручасць.
Настаўнік. Каб даведацца, з якім настроем і пачуццямі, з якімі ведамі вы пакідаеце сёння ўрок, прапаную прадоўжыць і закончыць думку (на выбар):
Я зразумеў, што Аркадзь Куляшоў…
Мяне зацікавіла асоба Аркадзя Куляшова, бо…
Я думаю, што Аркадзь Куляшоў…
Самым цікавым для мяне на ўроку было…
Вывучыць верш “Мая Бесядзь” на памяць.
Настаўніца: Грачушнік Ірына Мікалаеўна.
Дадатак №1
Жыццёвы і творчы шлях Аркадзя Куляшова
Дапоўніць табліцу “Асноўныя этапы жыцця і творчасці А.Куляшова”
Падзея |
Месца дзеяння |
Час |
Нараджэнне Аркадзя Куляшова
|
|
|
|
Клімавіцкая раённая газета “Наш працаўнік” |
1926г. |
Заканчвае сямігодку
|
в. Самстэвічы |
|
|
Мсціслаўскі педтэхнікум |
1926-1931 гады |
Паступае на вучобу на літаратурны факультэт
|
|
|
Піша паэму “Хлопцы апошняй вайны”
|
г.Мінск |
|
|
газета “Знамя Советов” |
|
Працуе ў Беларускім штабе партызанскага руху
|
|
|
|
|
1946г.
|
|
|
1949г.
|
Працуе начальнікам сцэнарнага аддзела, а потым галоўным рэдактарам |
|
|
|
г.Мінск |
1967г.
|
Піша паэму “Цунамі”
|
|
|
|
|
1970-1975 гады |
Адзначаны Дзяржаўнай прэміяй БССР імя Янкі Купалы |
перакладчыцкая праца |
|
|
Нясвіжскі санаторны замак |
4 лютага 1978 года |
Дадатак №2
ТЭСТАВАЕ ЗАДАННЕ ПА ТВОРЧАСЦІ АРКАДЗЯ КУЛЯШОВА
А) Саматэвічах; б) Акінчыцах; в) Цімкавічах.
а) урачом; б) настаўніцай; в) аптэкарам.
а) “Герой”; б) “Мая Бесядзь”; в) “Песня кулікоў”.
А) Нясвіжскай настаўніцкай семінарыі;
Б) Мсціслаўскім педагагічным тэхнікуме;
В) Ніжагародскай мужчынскай гімназіі.
А) “Ліст з палону”;
б) “Балада аб чатырох заложніках”;
в) паэма “Цунамі”.
А) Аляксандр Твардоўскі;
Б) Аляксей Суркоў;
В) Канстанцін Сіманаў.
А) лато; б) шахматы; в) шашкі.
8) У якой паэме паэт расказаў пра выдатнага кіраўніка нацыянальна-вызваленчага руху ў 1863 г. Кастуся Каліноўскага?
А) “Хамуціус”; б)“Далёка да акіяна”; в) “Варшаўскі шлях”.
А) “Росквіт зямлі”; б) “Сасна і бяроза”; в) “Далёка да акіяна”.
А) 1914 г.; б) 1916 г.; в) 1918 г.
А) Ганна Какуева; б) Алеся Карыткіна; в) Ганна Керн.
А) “Сябры”; б) “Верасы”; в) “Песняры”.
А) Валянціна Куляшова; б)Кацярына Ратабыльская; в) Ксенія Вечар.
А) “Варшаўскі шлях”; б) “Сцяг брыгады”; в) “Дом №24”.
А) “Хуткасць”; б) “Новая кніга”; в) “Сасна і бяроза”.
А) з 7 гадоў; б) з 12 гадоў; в) з 14 гадоў.
А) 1914 - 1975 гг.; б) 1912 – 1995 гг.; в) 1914 – 1978 гг.
А) 1930 г., газета “Савецкая Беларусь”;
Б) 1926 г., газета “Наш працаўнік”;
В) 1928 г., газета “Северо-Западный край”.
А) “Мужык”; б) “Ты мой брат”; в) “Наш родны край”.
А) “Наша доля”; б) “Савецкая Беларусь”; в) “Знамя Советов”.
Ёсць пад стараю Русаю
руская вёска Лажыны.
Там, нібы ў Беларусі,
І вербы растуць, і рабіны.
А) “Над брацкай магілай”;
Б) “Пад восеньскім небам”;
В) “Я хаце абавязаны прапіскаю…”.
А) Ігар Лучанок; б) Уладзімір Мулявін; в) Аляксандр Ціхановіч.
А) “Цунамі”; б) “Крыўда”; в) “Гоман”.
А) Мне мудрасці кніжнай не даў Бог пазнаці,
Мой бацька не мог даць раскошаў такіх –
Наўчыўся я слоў беларускіх ад маці
І дум беларускіх без школы і кніг.
Б) Гадзіннік мой – не сонца, што ў зеніце,
Гадзіннік мой – не сэрца, што ў грудзях.
Сваім дакладным часам на арбіце
Сама зямля мой вымярае шлях…
В) І пакуль дыхае планета,
Не вынішчаецца датла
Душа народа і паэта
У шуме жытняга святла.
Адказы: 1-а; 2-б; 3-б; 4-б; 5-б; 6-а; 7-б; 8-а; 9-а; 10-а; 11-б; 12-в; 13-в; 14-б; 15-б,в,а; 16-б; 17-в; 18-б; 19-в; 20-в; 21-а;22-а; 23-б; 24-б.
свернуть